sunnuntai 8. huhtikuuta 2012

Ruokabuzzausta

Joskus muutama vuosi sitten tein freetoimittajana lehtijutun uudehkosta markkinointi-ilmiöstä, jossa hyödynnetään puskaradiomeininkiä eli ihmisten tapaa suositella tuotteita toisilleen. Testasin silloin palvelua nimeltä Buzzador, ja olen tietysti jäänyt sen myötä roikkumaan firman sähköpostilistoille.

Kun Buzzadorin kautta tuli kutsu kissanruokakampanjaan, niin ajattelin, että mikä ettei. Kateille testisapuskaa ja samalla voin muistella, miten tämä homma toimikaan.

Tässä väliaikana kampanjoissa oli näköjään otettu voimalla mukaan sosiaalinen media. Kuten:

"Kirjoita buzzauksestasi blogissa, Twitterissä, keskustelupalstalla tai Facebookissa. Muista aina kertoa, että olet Buzzador, mit se tarkoittaa ja että buzzaat tästä kampanjasta. [- - -] Lukijat arvostavat kuvia."

Oman Purina One -ruokapuketin lisäksi paketissa tuli näytepakkauksia ja alennuskuponkeja kissoja omistaville tutuille jaettaviksi.

No, ruoka maistui Humpalle (joka on se kuivaraksutyyppi tässä taloudessa) oikein hyvin. Itse tuotteessa ei siis ollut mitään vikaa. Humppa välillä nirsoilee raksujen kanssa, mutta nämä kelpasivat ongelmitta.

En kyllä havainnut "Näkyvää muutosta kolmessa viikossa", kuten ruokatesti lupasi. Esimerkiksi "kiiltävä turkki, pehmeä iho ja kirkkaat silmät" ovat mielestäni Humpan perusominaisuus. Nyt tosin Humppa hilseilee, jonka epäilen johtuvat talvikarvanvaihdosta, en niinkään ravinnosta.

Mutta itse tämä buzzaus. Huh. En muistanut, että homma on näin rasittavaa. Siis en todellakaan jaksa olla kertomassa kissoja omistaville tutuilleni, että tämmöistä on nyt kokeiltu ja otapa tästä näytepakkaus ja alennuskuponki. En edes oikeasti tapaa kissatuttujani kovin usein, joten ei siksikään ole voinut buzzailla.

Saati, että olisin viitsinyt Facebookissa tai muualla raportoida kissanruokakokemuksia.

En siis selvästi ole buzzaajatyyppiä. Kehun tuotteita, jos on aihetta, mutta ilmaisen kissanruokapaketin vuoksi en jaksa olla aktiivisesti raportoimassa, että maistuuko vai ei.

Siitä huolimatta tässä kuva tuotemerkin kera. Pitää kuulemma kuvata näin. Kampanjaan liittyisi myös kuvakisa "Kissamainen makunautinto". Ei taida tulla voittoa tällä otoksella.






Samalla taidan menettää mahdollisuudet myös toisen kisan eli blogikilpailun voittoon. Pitäisi olla paras, mielikuvituksellisin ja kuvia sisältävä blogikirjoitus. Jep.

Nyt kampanja on siis ohi. Voin taas pariksi vuodeksi vetäyty buzzauksista, kunnes taas unohdan, mikä tässä systeemissä minua häiritsee. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti